lördag 5 december 2009

Gustafva Björklunds små hårda pepparkakor

Gamla kokböcker är så fascinerande! Jag försöker att inte samla på mig för många, men ibland hittar jag någon som jag vill behålla. Förra sommaren hittade jag "Kokbok för husmödrar" av Gustafwa Björklund, i antikvariatet i Wadköping. Sjätte, tillökade och genomsedda upplagan, tryckt 1853. :)

Där finns fyra recept på hårda pepparkarko, och jag fastnade för det med chilipeppar i. Förra årets försök blev halvbra, kanske beroende på att jag hade dubbel mängd bakpulver :P men idag har jag satt en deg igen, så i morgon får vi se hur den blir.

Så här är receptet:
Ett skåpund brun sirap, ett halvt skålpund stött socker, ett skedblad rifna pomeransskal, en nypa nejlikor, samt starkpeppar och ingefära efter smak. Detta får koka tills sockret smälter, hwarefterdet aflyftes och tilläges 5 skedblad skirdt smör, 5 ägg-gulor, 5 skedblad söt grädde, 1 theskedblad potaska och mjöl att det blir som en vanlig deg. Därefter bakas de och ställas på en smord plåt samt gräddas i swag ugnswärme.

De här mängderna använde jag:
3 dl mörk sirap
2½ dl strösocker
1 msk malda pomeransskal
1 malda nejlikor
½ tsk chilipeppar
2 tsk mald ingefära
0,75 dl flytande smör
5 äggulor
0,75 dl grädde
1 msk bikarbonat
9 dl vetemjöl


Återkommer med rapport efter utbakning.

Inga kommentarer: